Een paar jaar geleden had Jan Derk Haan al wat historische informatie gegeven over de bouw van de eerste Kuikensloep door Kees Kuiken.
Een tijdje geleden kregen wij wederom een mail van Jan Derk, hij wist te vertellen dat een andere oud leerling van Zeevaartschool Terschelling: Piet Sytema, nog foto’s had van het maken van de mal van de Kuikensloep.Wij konden deze Piet bereiken en zijn heel blij dat we de foto’s doorgestuurd hebben gekregen!
Want de eerste Kuikensloep is gebouwd van hout! Het was het moedermodel waar later de polyester-mal omheen gemaakt is. Zo’n moedermodel, ook wel plug genoemd is een exacte weergave van de uiteindelijke sloep.
Deze plug dient een perfecte vorm te hebben, want als er oneffenheden in zo’n plug zitten dan komen er ook oneffenheden in alle sloepen die later uit deze mal wordt getrokken.
Je begint altijd met een tekening, vanuit de tekening maak je het spantenplan. Deze spanten nummer je en teken je over op plaatmateriaal (multiplex), waarna je de spanten allemaal op een rijtje zet. Je doet dit op z’n kop, dus de kiel ligt boven.
Daaroverheen worden latten gespijkerd/gelijmd, het geheel wordt daarna een paar keer geschuurd en geplamuurd, want (zoals eerder besproken): dit is het moedermodel en deze moet dus superstrak zijn.
Op dit moedermodel worden een aantal lagen los-was aangebracht zodat de polyester-mal er later makkelijk afkomt. Hierna wordt de gelcoat/glasvezel aangebracht, die na uitharding, de polyester-mal vormt.
Deze polyestermal was tot 2014 in gebruik. Toen werd het hoog tijd om een nieuwe mal te maken, iedere keer bij een nieuwe boot kwamen stukken uit de mal mee. De eerste sloep voor de DMRC, de Michiel de Ruyter, stond model voor de nieuwe mal. De enige wijziging is de ronde overgang van voorsteven naar kiel, waardoor de nieuwere Kuikensloepen veel makkelijker op een trailer zijn te trekken. De rest van het ontwerp is gelijk gebleven.
Er zijn roeiers die het idee hebben dat de mal door de loop van de jaren veranderd is, maar dat is niet het geval. De eerste Kuikensloepen zijn misschien wat zwaarder omdat er met de huidige bouw betere/lichtere polyesters voorhanden zijn, maar de uiteindelijke vorm van alle Kuikens zijn hetzelfde.
Het verschil in C-waarde heeft alles te maken met de opgegeven sleepsnelheid, een andere roertje of geschuur/geplamuur na reparaties etc…De meeste nieuwe Kuikensloepen zitten wat weerstand betreft heel dicht bij elkaar. De Stokvisvaarder uit Deventer is de eerste sloep die onder vacuüm is geïnjecteerd met hars. Bij deze techniek ontstaat een lichtere, sterkere romp en er is veel minder uitstoot van gassen. Een volgende ontwikkeling zou kunnen zijn dat het hele binnenwerk ook vanuit een mal wordt geproduceerd. Dat geeft nog minder onderhoud en een houten bovenrand is dan ook niet meer nodig. We houden jullie op de hoogte!